04:51
02-12-2019

Bellewaerde Aquapark, Ieper | Een verhaal van architectuur en scenografie

Bellewaerde Aquapark is niet zomaar een waterpark. Het neemt de bezoeker mee in een imaginaire wereld waar natuur en beleving centraal staan. LD Architecten ging hier ver in. Het ontwierp niet alleen het project, maar ontwikkelde ook alle objecten in het park, waaronder een tot in de details uitgewerkte interactieve expeditieboot.

Indoor vult outdoor aan

Bellewaerde Aquapark, waarvoor initieel een investeringsportefeuille van 17 miljoen euro voorzien was, kwam tot stand vanuit de doelstelling om het outdoor themapark complementair te maken met een indoor waterattractiepark. De site bevindt zich op de parking aan de Meenseweg in Ieper en heeft een footprint van 4.380 m². De recreatiezone binnen telt 2.868 m² en de ligweide buiten 2.500 m². De opening is voorzien is op 1 juli. In tegenstelling tot het outdoor park zal het waterpark het hele jaar door open zijn. LD Architecten uit Kortrijk, een multidisciplinair team dat gepassioneerd is door studie, ontwerp en scenografie van recreatie- en sportgebouwen, werd aangesteld om het ontwerp uit te werken. Hoofdaannemer is het THV Monument-EEG-KWB.

Het verhaal

LD Architecten startte in januari 2017 met de conceptontwikkeling. Architecte Orfee Barthier (zaakvoerder LD Architecten): “Het is voor ons essentieel om het verhaal achter het ontwerp te begrijpen voor we van start gaan. We hebben samen met Bellewaerde een verhaal gedefinieerd. Daaruit volgde een programma, organigram en masterplan. Enerzijds wilden we de bestaande links, zoals natuur en natuurlijke objecten, respecteren. Anderzijds wilden we tijdloos werken. Bellewaerde is immers niet enkel een attractiepark. Het idee van een wandelpark wordt doorgetrokken in het aquapark. Vandaar dat er zeer sterk is nagedacht over natuur, wat zich vertaalt in de look en feel van de afwerking en structuur. Het geïntegreerd concept zat er van in het begin in, verweven in het verhaal van Bellewaerde park. Andere doelstellingen waren het werken met echte planten en bomen, de parkbeleving die centraal staat, en het wandelend of zwemmend ontdekken van nieuwe plaatsen. Er diende een intergenerationeel evenwicht zijn, het moest exclusief zijn en met grote aandacht voor de relatie met de omgeving. Wij stonden ook in voor de omgevingsaanleg, waarbij we samen met bureau Bossaert een nieuw microklimaat creëerden specifiek voor het Aquapark. Er werd een volledige buffer gemaakt naar de straatkant, waardoor men van binnen naar buiten een groen uitzicht heeft. Daarnaast werd er bijzondere aandacht besteed aan akoestiek en milieubewustzijn. In de voorbouw werd voorts reeds een voorbereiding of verdieping geïntegreerd waar in de toekomst een aanvullende cabinezaal kan worden geplaatst, die zal opgaan in de voorgevel.”

Zeer leesbaar

Doorheen het gebouw, dat in een volledige betonstructuur werd opgetrokken (met uitzondering van de gelamelleerde houten dakstructuur), kan een wandeling worden gemaakt. Orfee Barthier: “Het is een zeer leesbaar gebouw. De toren van de glijbaan, die in hout is bekleed, is een eyecatcher voor wie de parking oprijdt, maar ook vanuit het park zelf. Er is ook interactie met de Dawson Duel, een 25 meter hoge duelling alpine coaster. Het parkgegeven is eveneens verwerkt in de krachtige gevels, die in padoek zijn bekleed. Er werd ook veel licht binnengebracht. De voorgevel is bijna volledig beglaasd, net als de gevel naar de binnenligweide. Er werden voorts twee grote lichtkoepels geïntegreerd in het gebouw, niet oninteressant op energetisch vlak. Binnenin is de houtlook (uitgevoerd in polyester) sterk aanwezig.”

Een belangrijk uitgangspunt was dat bezoekers bij het betreden van de attractiehal meteen een indruk krijgen van wat ze mogen verwachten. Orfee Barthier: “Als je mensen een vakantiegevoel wil geven, moet je ervan uitgaan dat ze geen tijd hebben om zich vragen te stellen. We wilden onmiddellijk een heel duidelijk verhaal brengen, waardoor men het verhaal sneller zal opnemen. De beleving wordt al opgebouwd van in de cabinezaal, waarbij zeer sterk op sfeer werd gefocust. Dit vertaalt zich in de verlichting, het atypisch vloerpatroon of wandelpad dat gemaakt is van 15/15-tegeltjes die eruitzien alsof het straatstenen zijn. Het zijn in feite zwembadtegels met het uitzicht van straatstenen. We bouwden een verhaal op aan de hand van grote objecten die wij zelf ontworpen hebben. In de duikboot, die bij het binnenkomen zichtbaar is en op kinderhoogte gemaakt is, kunnen de kinderen door de ramen vissen zien. Net zoals er een wandelpad is, is er ook een waterstroom door het volledige waterpark.”

Samen beleven

Het aquapark is een verhaal van architectuur en scenografie, wat zich uit in veel interactie, ook tussen de verschillende elementen die goed zichtbaar zijn in de hoogte. Orfee Barthier: “De diverse zones vullen elkaar aan. We zijn zelfs  vertrokken vanuit het feit dat het op zich niet zomaar een aquapark is, maar een water-attractiepark. Aan de rechterkant is het onthaal en aan de linkerkant een restaurant. Men krijgt al meteen zicht op het park, de kinderzone, de interactieve expeditieboot en aquatower, waar ook steeds ligzones voorzien zijn. De boot is aangemeerd op het ponton aan een gezellig stadspleintje en omvat onder meer een kleine glijbaan, andere waterelementen, houten paraplu’s en borrelelementen. Zaken die kinderen snel opnemen in hun imaginaire wereld. In de zone voor de allerkleinsten zijn nog twee interactieve boten waarbij één met whirlpool om de interactie met de ouders te versterken. De aquatower is voorzien van talrijke speelobjecten. Vandaaruit vertrekt een klassieke glijbaan en krijgt men ook toegang tot een tweede, brede glijbaan. Er is ook een klimwand en grot met sauna. In elke zone is veel rustruimte voorzien. Vanuit de cafetaria kan men naar de buitencafetaria en ligweide. Dit alles binnen het kader van de totaalbeleving met actieve en interactieve attracties en de mindset van Bellewaerde als familiepark.”

Iconische glijbanen

Andere blikvangers zijn de waterattracties Aquaventure en Splash Clash, die beiden starten op een hoogte van 12 meter.

In de familieglijbaan Aquaventure, een Europese primeur, kunnen tot vier personen plaatsnemen in een grote band. Vervolgens glijden ze door de glijbaan, met een diameter van 2 meter 70, langs een parcours van 117 meter. Het wordt helemaal spannend wanneer men zich plots op een gigantisch blad in de open lucht bevindt, wat een heuse technische uitdaging vormde.

De racerglijbaan Splash Clash bestaat uit twee glijbanen die evenwijdig naast elkaar naar beneden gaan. Een of twee bezoekers nemen plaats in een band en glijden langs een parcours van 105 meter tijdens een race tot op de begane grond. De competitie wordt extra aangemoedigd dankzij een individueel lichtsysteem. Gedurende de race kleurt de glijbaan groen bij het winnende team en rood bij het verliezende. Op het einde van de rit wordt de racetijd getoond.

Duurzaamheid

In Bellewaerde Aquapark zal er het hele jaar door een omgevingstemperatuur zijn van 34°C en een watertemperatuur van 32°C.

Met het oog op het groot waterverbruik wordt zowel het regenwater als dat van de filtering gerecupereerd. Het regenwater is in eerste instantie voor de toiletten en later wellicht ook voor de beplanting. In periodes van regenval waarin het water niet kan worden hergebruikt zal het via een bypass kunnen worden gerecupereerd. Belangrijk is tevens dat het water via het eigen zuiveringsstation van Bellewaerde volledig op de site wordt gefilterd.

Orfee Barthier: “Inzake een goede energetische isolatiewaarde werd er bijkomend gewerkt met een bioklimatische studie om zaken als bijvoorbeeld oververhitting onder controle te krijgen. De daken, die voorzien zijn van groen, zijn er op voorzien om in de toekomst uit te rusten met PV-panelen. Er werd voorts gewerkt met een klassiek verwarmingssysteem en slimme ledverlichting.”

Complex naar uitvoering

Bellewaerde Aquapark was een zeer complex project naar uitvoering, aldus Orfee Barthier: “Er zijn veel grillige vormen. Dit kadert binnen het idee van het Bellewaerde park, waar geen rechte paadjes zijn. Dit bracht met zich mee dat er geen enkele rechte wand in het project zit en er met niveauverschillen werd gewerkt. In het geval van de lazy river bijvoorbeeld, is er iedere meter een andere snede. We hebben alles eerst in 2D uitgewerkt, waardoor we zagen dat het project zeer complex was. Vervolgens zijn we overgeschakeld naar 3D. De afwerkingsmaterialen werden eveneens indicatief in 3D meegeven en zo opgevolgd door de aannemers op de werf. We waren oorspronkelijk niet van plan om met BIM te werken, maar uiteindelijk werd het als een echte tool samen met de aannemers op de werf geïmplementeerd. Dit omwille van de complexiteit en het kort tijdsbestek van uitvoering, met name veertien maanden. Ook de technieken, zowel de water- als luchtbehandeling, zijn helemaal in 3D gezet. Daardoor hebben we heel wat problemen vermeden. We hebben wel, puur op look en feel, een tussenstap gemaakt via maquettes. Dit kregen we immers niet in het 3D-verhaal, dat zeer technisch is. Dat is ook de sterkte van het project, waarin het beste van die twee werelden samenkomen. Door in 3D te werken hebben we eveneens beseft wat de limiet ervan is. Het risico bestaat dat het overzicht uit het oog verloren wordt. Het puur creatieve of handmatig schetsen blijft nog steeds zeer belangrijk.”

Tekst: Tilly Baekelandt

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen rondom de bouw en infra in West-Vlaanderen!

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Op de Werf partners