foto1_300dpi-kopieren
03:09
23-04-2020

Brugge concretiseert haar ambities als internationaal beurs-en congrescentrum

De historische stadskern van Brugge krijgt jaarlijks bijna 9 miljoen verblijfstoeristen en dagjesmensen te verwerken. Het toeristisch beleid werpt overduidelijk zijn vruchten af. Maar ook op zakelijk vlak wil de stad zich duidelijker gaan profileren in de toekomst. De bouw van het nieuwe Beurs- en Congresgebouw speelt daarin een belangrijke rol. Over dit prestigieuze project aan de Brugse binnenstad, maar ook over het bredere urbanistische plaatje, hadden we een gesprek met Franky Demon, Brugs schepen van ruimtelijke ordening, leefmilieu en sport.

Brugge zakelijker op de kaart gezet

Franky Demon: “Het vroegere beursgebouw was ruim een halve eeuw oud en kon geen gelijke tred houden met de laatste evoluties en verwachtingen op vlak van beurzen en congressen. Op toeristisch gebied scoort onze stad uitmuntend, het zou dan ook jammer geweest zijn om op zakelijk gebied de boot te missen. Met het nieuwe gebouw mikken we duidelijk op kleine en middelgrote evenementen met zowel nationale als internationale uitstraling. Het spreekt voor zich dat we hierbij ook volop onze unieke troeven als werelderfgoedstad willen uitspelen. Ook voor onze lokale bevolking, waarvan ruim 20.000 bewoners in de stadskern verblijven, biedt het project tal van voordelen. Zo zullen bijvoorbeeld lokale verenigingen er gebruik van kunnen maken als ontmoetingsplaats.”

franky_300dpi-kopieren

Franky Demon

Duurzame en tijdloze architectuur

“Het nieuwe gebouw wordt alvast een duidelijke landmark in de hoofdzakelijk residentiële omgeving van het Beursplein dat zich binnen het ‘Ei’ van Brugge bevindt. Het is vooral van belang om hier een duurzame band met de buurt op te bouwen. Zijn duurzame en tijdloze architectuur met 25 verticale kolommen die de volledige hoogte van het congresdeel innemen, zorgt voor herkenbaarheid bij de toekomstige beurs- en congresbezoekers. Het gebouw zal 5 bouwlagen (4 toegankelijk voor publiek) tellen, waarvan er 4 rusten op een gelijkvloerse glazen sokkel. De strakke en prominente baksteenarchitectuur sluit aan bij de historische bouwtrant van de stad. Onder de constructie komen technische ruimtes, een parking voor 122 wagens en een ruime stalling voor 225 fietsen”, verduidelijkt Franky Demon.

foto4_300dpi-kopieren

Polyvalentie en flexibiliteit in één gebouw

Het gebouw omvat een horizontaal georganiseerd beursdeel van 15 m hoog en een verticaal congresgedeelte van 25 m hoog. Het betreft hier twee afzonderlijke functies met elk een eigen circulatiezone. De circulatiezone voor de bezoekers is gescheiden van deze voor het personeel en beschikt over 4 ruime liften en een imposante dubbele trap. De twee delen van het gebouw kunnen gelijktijdig gebruikt worden hoewel ze in één volume zijn ondergebracht. Alle ruimtes zijn bovendien flexibel indeelbaar.

Op niveau 1 en 2 bevinden zich de foyer en de plenaire zaal. Deze laatste kan tot 500 personen herbergen en beschikt over een ingenieuze inklapbare tribune. Niveau 3 herbergt 12 vergaderzalen, ‘break-outs’ genoemd. Helemaal boven worden de catering en de keuken ondergebracht en zijn er ruime terrassen voorzien. Alle ramen op het gelijkvloers kunnen opengezet worden en geven zo ontstaan aan een soort overdekte markthal.

foto2_300dpi-kopieren

Aandacht voor erfgoed, toerisme, wonen, klimaat en mobiliteit

Franky Demon: “Bouwen of verbouwen in een stad als Brugge is geen evidentie. Visie, durf en overleg zijn hier aan de orde. We moeten steeds goed de overweging maken welke functie een bepaald project moet krijgen. Vanuit erfgoedkundig standpunt wordt er steeds nauw overleg gepleegd met de betrokken instanties. We proberen hierbij alle noden in overweging te nemen om onze stad future-proof te maken binnen de aanwezige historische context. Het komt er steeds op aan om het juiste evenwicht te vinden tussen toerisme, wonen en werken. Het GRS-plan van Brugge zal de krijtlijnen uitzetten voor 2050 op vlak van duurzaamheid en verdichting van de historische binnenstad, met veel aandacht voor ‘stilteplekken’.

Duurzaamheid, klimaat en mobiliteit spelen daarbij een belangrijke rol. In dit kader onderzoeken we nu ook de mogelijkheid om voor het stadsbussennet op lichtere en elektrisch aangedreven voertuigen over te schakelen. Dit is niet alleen beter voor de luchtkwaliteit, het zal tevens de vele kasseien in de binnenstad sparen. Het nieuwe beurs- en congresgebouw bevindt zich op wandelafstand van het station, wat het aantrekkellijk maakt vanuit mobiliteitsstandpunt. Daarnaast zetten we ons met de bestuursploeg ontzettend hard in om de stad continu fietsvriendelijker te maken.”

Een mooi parcours op vlak van duurzame stadsvernieuwing

Met het nieuwe beurs- en congresgebouw is Brugge op vlak van duurzame stadsvernieuwing niet aan haar proefstuk toe. In een recent verleden werden het ‘Ei’ en de ondergrondse parking van ’t Zand aangelegd, een parking die binnenkort nog uitgebreid wordt. Ook het concertgebouw is een schoolvoorbeeld van integratie, bereikbaarheid, functionaliteit en van een spraakmakende, steekhoudende en aanvaardbare architectuur. Ook het Rijksarchief kadert in de aanpak van vernieuwing.

Verder wordt de Brugse museumhal uitgebreid op een locatie waar zich nu een school bevindt, die voor dit doel een kleine honderd meter zal verplaatst worden. De voormalige Weyler kazerne, een beschermd gebouw uit de 17de eeuw op 700 m van het centrum, wordt onder handen genomen. Het gebouw stond lange tijd te verloederen en werd vooral gebruikt als kraakpand. De site krijgt een herbestemming als appartementsgebouw en wordt op die manier één van de hipste woonplekken van de stad. Pal in het centrum, aan de Halletoren, verliet het ACV zijn kantoren om plaats te ruimen voor serviceflats. Ook het VTI verhuist naar een nieuwe site buiten het centrum.

Het stadspaleis d’Hanins de Moerkerke tenslotte is een historische site die ruim 20 jaar leeg stond. Deze site, in de nabijheid van de reien en gelegen langs de Coupure, krijgt binnenkort haar oorspronkelijke grandeur terug en wordt omgevormd tot woongelegenheden waarbij zoveel mogelijk authentieke elementen zullen bewaard blijven.

Perfect op koers

De realisatie van het beurs- en congresgebouw zit alvast helemaal op koers. De werken werden opgestart in 2017 met de afbraak van het oude beursgebouw en de oplevering is, zoals gepland, voorzien voor het najaar van 2021. De uitbating van het complex berust bij de stad.

Tekst Philip Doutreligne    |    Beeld Stad Brugge

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen rondom de bouw en infra in West-Vlaanderen!

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Lees meer over: Brugge

Op de Werf partners

rondetafel-bronbemaling_300dpi-kopierenheestert-2 sv_300dpi-kopieren