Project Duinenzee De Panne

(foto Philippe van Gelooven)

09:29
21-04-2020

Zorgeloos wonen met zicht op zee en duinen

De tijd dat een rusthuis een verouderd ‘grijs’ gebouw met een aaneenschakeling van kleine kamers was, ligt al even achter ons. Met Duinenzee in De Panne realiseerden dienstverlener Vulpia Vlaanderen, projectontwikkelaar Skyline Europe en PVL architecten en hoofdaannemer MBG een rustgevend en stijlvol woonzorgproject, met 107 assistentiewoningen en 60 rvt-kamers. Dankzij de ligging van de twee gebouwen – het eerste woonzorgproject op een AAA-locatie – en de keuze voor grote raampartijen en ruime terrassen, geniet elke bewoner van een panoramisch zicht op de zee en de duinen.

Project Duinenzee De Panne

(foto Philippe van Gelooven)

 

Duinenzee, gelegen aan de Dynastielaan in De Panne, werd opgevat als twee gebouwen op een sokkel van vier ver­diepingen, waarvan twee ondergronds.
Het centrale gedeelte van de twee bovengrondse lagen wordt volledig transparant gebouwd. Deze delen bevatten de inkom en een dagzaal op de eerste verdieping. Van hieruit vertrekken twee hogere gebouwen, die ook een duidelijke scheiding maken in het programma. Een eerste toren omvat 107 assistentiewoningen waarvan vier herstelkamers, gespreid over tien bouwlagen. Een tweede gebouw is goed voor 60 rvt-kamers gespreid over vijf bouwlagen.

Project Duinenzee De Panne

(foto Philippe van Gelooven)

 

Wellness, ook voor auto’s

Voor de assistentiewoningen is er een afzonderlijk en heel sfeervol restaurant middenin het duinenlandschap, aangevuld met verschillende andere gemeenschappelijke ruimtes, waar de bewoners al dan niet samen met familie en vrienden kunnen vertoeven. Alle bewoners kunnen beschikken over praktische hulpverlening, zoals de poetshulp, de klusjesdienst, strijkhulp, een boodschappendienst… Er zijn ook uitgebreide wellness-voorzieningen, zoals een kapper, manicure en pedicure, een massagesalon, een sauna en IR-Cabine, een fitness en een dokterskabinet. In de onderste bouwlaag bevindt zich een parkeergarage waar ieder zijn wagen kwijt kan. Door de eisen met betrekking tot parkeergelegenheid zou bij een normale indeling van de ruimte plaatsgebrek ontstaan zijn, maar met de integratie van autoliften en schuifplateaus werd dit probleem opgelost.

Zand en duinen doorgetrokken

“De zanderige en glooiende duinenomgeving hebben we doorgetrokken in de architectuur en de materiaalkeuze van het project,” zegt architect Pieter Popeye. “De gevels zijn opgebouwd met een ruwe, zandkleurige gevelsteen, onderbroken door witte betonschijven die het gevelritme en het aantal bouwlagen bepalen. Dat oneffen ruwe gevelvlak contrasteert met het donkere en strakke aluminium buitenschrijnwerk. Verder werden alle appartementen – met één of twee slaapkamers – voorzien van grote ramen en waar nodig uitgerust met een speciale zonwering, waarbij lamellen in het isolatieglas geïntegreerd zijn. Dat zorgt voor veel lichtinval en een onbelemmerd zicht op de omgeving. Op de terrassen aansluitend op de leefruimtes en kamers kan men met volle teugen van de buitenlucht genieten. We hebben ook aan de duurzaamheid gedacht, met onder meer groendaken en regenwaterrecuperatie.”

Vertraging door ligging

Hoofdaannemer MBG kreeg de opdracht om het volledige project uit te voeren en mee te coördineren met de onderaannemers – van beton tot gordijnen, zeg maar. De bouwfirma zou in maart 2017 met de werkzaamheden starten, maar aangezien de gebouwen in beschermd natuurgebied gelegen zijn, moesten finaal maatregelen genomen worden om te voorkomen dat de invloed op het duinengebied te groot zou worden. “De start van de bouwwerkzaamheden liep acht maanden vertraging op en na het herfstverlof in 2017 hebben we dan eerst de waterremmende wand gebouwd,” licht projectleider Nick Dildick van MBG toe. “In januari 2018 konden we met de ruwbouw beginnen. De structuur van de gebouwen werd opgetrokken in beton, waarvoor we zoveel mogelijk delen geprefabriceerd hebben. De binnenwanden zijn opgetrokken in VHP-panelen, die veel waterbestendiger zijn dan andere alternatieven. Dat liet ons toe om de wanden vroeger te plaatsen en zo veel tijd te winnen. Het gebouw moest immers niet eerst wind- en waterdicht zijn.”

Topafwerking

“De rechthoekige rvt-kamers hebben een standaardoppervlakte van 25 m², inclusief een moderne sanitaire cel. Een plafondhoge schuifdeur laat de bewoners toe om de sanitaire cel of de inkom van de kamer af te sluiten,” aldus nog Nick Dildick. “In de assistentiewoningen beschikken de senioren over 55 tot circa 80m2. De penthouse flats hebben een oppervlakte van 100 tot 120m2. De keuze voor onder meer parketvloeren en keukenwerkbladen in marmercomposiet geven de woningen een extra dimensie. Die hoogwaardige afwerking loopt eigenlijk als een rode draad doorheen het project. Zo zijn er in het vast meubilair heel veel accenten in massieve eik en werden op bepaalde plaatsen ook eiken binnendeuren geplaatst. In de inkom en de fitness zit de verlichting onzichtbaar ingewerkt in een lichtdoorlatende spanplafond.”

Begin februari zijn de eerste bewoners naar de rvt-kamers verhuisd en eind maart worden ook de assistentiewoningen in gebruik genomen worden. Intussen zijn ook de bergingen op niveau -1 en de parkeergarage op niveau -2 volledig afgewerkt. Het einde van de werken is in zicht!


Beplanting en bestrating vergt specifieke kennis

Door de bijzondere ligging van het zorgproject Duinenzee in de duinen van De Panne is het een uitdaging om een geschikte beplanting en bestrating te voorzien. Daarvoor deed PVL Architecten een beroep op Tuinen Cobbaert. Deze KMO uit Koksijde is al bijna vijftien jaar gespecialiseerd in tuinaanleg, tuinonderhoud, grond- en rioleringswerken, tot en met opritten en terrassen.

“We hebben in de eerste plaats de plannen van de architect verder uitgewerkt en daarbij vooral gebruik gemaakt van cradle-to-cradle producten en rekening gehouden met de biodiversiteit bij de beplanting. Aangezien het gedeelte bestrating te groot is om zelf uit te voeren, schakelen we daarvoor vaste partners in. De beplanting en de dakterrassen pakken we wel zelf aan,” vertelt zaakvoerder Christophe Cobbaert.

“De aanplanting zal gebeuren in drie fases, in samenspraak met de andere aannemers. Na de dakterrassen volgt de beplanting rond de gebouwen, om finaal ook de groene grasparkings aan te leggen. Daarvoor maken we gebruik van polypropyleenmatten en zaaien we in met een speciaal grasmengsel, gecombineerd met klaver. Met onze knowhow en ervaring zijn dergelijke duinenprojecten volledig aan ons besteed, maar de omvang van dit project in De Panne brengt toch wel specifieke uitdagingen met zich mee. Alleen met een goede planning en duidelijke afspraken kan deze werf tot een goed einde gebracht worden.”


Hoogwaardige deuren voor elke woning en kamer

Giovanni Raes werd door hoofdaannemer MBG benaderd voor de levering en installatie van de binnendeuren in hun zorgproject in De Panne. Architect en bouwheer stelden daarbij hoge eisen aan de afwerking van het interieur.

“We monteerden in totaal zevenhonderdvijftig binnendeuren in de assistentiewoningen en rvt-kamers, maar evenzeer in gemeenschappelijke ruimtes en andere plaatsen in de gebouwen,” licht bestuurder Davinia Galloo toe. “Het pakket omvatte gewone binnendeuren, maar ook eiken deuren en speciale branddeuren. We integreren wel vaker binnendeuren in allerlei gebouwen, maar de omvang maakte dit zorgproject toch uitzonderlijk. Dankzij een goede opvolging en een strikte planning, in combinatie met een vlotte samenwerking met Nick, Ann-Sophie en Bart van MBG, konden we dit project probleemloos tot een goed einde brengen.”



Service is even belangrijk als materiaal

Project Duinenzee De Panne

(foto Philippe van Gelooven)

 

Group De Brabandere werd door hoofdaannemer MBG gecontacteerd voor de levering van stortklaar beton, kant-en-klare mortel en uitgewassen beton voor het project Duinenzee in De Panne. De samenwerking verliep voorspoedig.

“Vóór de start van de bouwwerkzaamheden waren de vrachtwagens van onze firma Vervoer De Brabandere al betrokken bij het bouwklaar maken van het terrein. Tussen januari 2018 en november 2019 leverden we dan in totaal ongeveer 7500 m³ beton en in januari 2020 leverden we ook nog kant-en-klare mortel. Vooral de vloerplaten in de kelder, goed voor 1600 m³, vormden een echte uitdaging,” zegt Eline Godderis van Group De Brabandere. “Na de ruwbouwfase kregen we de vraag om mee te werken aan de omgevingsaanleg. We voorzagen het uitgewassen beton voor de inrit en deden het voorbereidende werk, zoals de nivelleringswerken en het plaatsen van kantstroken. Tot slot volgde nog de aanleg van een duin op de roofing van de kelders in trapvorm. Voor dit precisiewerk gebruiken we een mesbull voorzien van een totaalstation met 3D-sturing en laser.”

Just-in-time

Bij De Brabandere en MBG zijn ze zeer tevreden over de samenwerking. Voor de specialist in beton is de kwaliteit van de service immers even belangrijk als die van het beton zelf. De planning zorgt ervoor dat het beton just-in-time op de werf geleverd werd. De werfleider kreeg een sms telkens als het beton in de centrale geladen was, waardoor hij de tijd op de werf goed kon indelen en de nodige voorbereidingen kon treffen vooraleer de mixer op de werf aankwam.

“Het slagen van zo’n opdracht hangt in grote mate af van een goede voorbereiding, een duidelijke planning en een goede communicatie tussen alle partijen,” sluit Eline Godderis af. “Vanaf dag één was er een vlotte samenwerking met projectleider Nick Dildick en zijn team van MBG. Er werden duidelijke afspraken gemaakt, waardoor alles vlot verliep. We kijken alvast uit naar nieuwe projecten met deze aannemer.”


Beton als codewoord

De drie firma’s Wegenbouw, Vervoer en Betoncentrale De Brabandere in Veurne vormen samen met Flandres Béton en Flandres Béton Transport in Duinkerke (FR) de Group De Brabandere, een familiebedrijf van de vierde generatie. “We focussen voor honderd procent op circulaire economie, vanuit de overtuiging dat elke afvalstroom in een grondstoffenstroom omgezet kan worden. We zijn een van de trekkers in de ontwikkeling van Eco-Beton en het gebruik van gerecycleerde granulaten in beton voor wegen,” zegt Eline Godderis, verantwoordelijk voor de sales en marketing binnen de firma. “Onze R&D-afdeling is ook volop bezig met de ontwikkeling van nieuwe recepten en de verbetering van bestaande voor de productie van uitgewassen beton. De mogelijkheden zijn eindeloos en er zijn al heel wat geslaagde projecten.”


Meester van zon en licht

Polysun® combineert kennis over glas met knowhow rond zon- en lichtregulering en plaatst een jaloezie, plissé, plissé black out of rolgordijn in het isolatieglas. Met deze systemen kunnen mensen spelen met natuurlijk licht. Door het systeem te laten kantelen, weert het naar behoefte zon en warmte of laat het juist zon en warmte binnen en zorgt het voor de nodige privacy. Bovendien vereisen deze lamellen, in tegenstelling tot screens en andere buitenzonweringsystemen, geen onderhoud en is er geen invloed van het weer mogelijk.

Project Duinenzee De Panne

“De assistentiewoningen van Duinenzee zijn, waar nodig, uitgerust met dit systeem met gemotoriseerde lamellen. Ze kunnen via het do­moticasysteem in de verpleegposten centraal bediend worden, maar de bewoners zelf kunnen de zonwering ook via een digitaal scherm in hun woning individueel op en neer laten bewegen of kantelen,” zegt zaakvoerder Albert Contant. “Voor de grote glaspartijen in de dagzaal hebben we een speciale oplossing ontwikkeld, met een geïntegreerde zonwering uit verschillende elementen, die gelijktijdig op en neer bewegen. Op die manier konden we de gewenste oppervlaktes van 10 m² realiseren, wat voordien niet mogelijk was.”


Veiligheid voor alles, met een ongestoord uitzicht

Bij heel wat hedendaagse bouwprojecten is de buitenbeleving minstens even belangrijk als de binnenafwerking. Architect en bouwheer kiezen in veel gevallen voor ruime terrassen, waar de bewoners volop kunnen genieten van de omgeving en de buitenlucht.

Dat geldt zeker ook voor het bijzondere project Duinenzee, een opvallend woonzorgcentrum midden in de duinen met zicht op zee en strand. De 107 assistentiewoningen van een eerste toren met tien verdiepingen en de 60 rvt-kamers in het lagere gebouw met vijf bouwlagen zijn allemaal voorzien van ruime terrassen. Die zijn afgewerkt met sterke en veilige balustrades. “In opdracht van hoofdaannemer MBG stonden we in voor de productie en montage van maar liefst 1,8 kilometer balustrades voor dit project. Glasbalustrades bieden in zulke projecten het beste van twee werelden, want ze zijn niet alleen stevig, maar passen ook perfect binnen de moderne architectuur. Bovendien zorgen ze voor een elegante aanblik,” zegt Marc Van Edom, algemeen directeur van Mavaro. “Met het model Prelude, dat bestaat uit een aluminium structuur waarin een glaspaneel geïntegreerd is, koos de klant niet enkel voor een solide balustrade, maar ook voor de garantie dat de bewoners van de assistentiewoningen en rvt-kamers een ongehinderd uitzicht op de omgeving hebben. Dat geeft het project een extra dimensie.”

Groei en innovatie

Mavaro is een vaste waarde als het op balustrades en bijhorende producten voor nieuwbouw- en renovatieprojecten aankomt. Met een team van ervaren vakmensen produceert de firma uit Tessenderlo in het eigen atelier naast glasbalustrades ook balustrades met verticale en horizontale profielen, scheidingswanden, trapleuningen en muurkappen in aluminium en sinds vorig jaar in staal. De afgewerkte producten worden door de vakbekwame plaatsingsploegen van Mavaro op werven overal in België gemonteerd.

“We blijven fors investeren om onze klanten een nog betere service te bieden. Zo wordt het assortiment continu uitgebreid met innovatieve oplossingen. We luisteren naar de klanten en proberen zoveel mogelijk aan hun wensen en behoeften te voldoen,” gaat Van Edom verder. “Door de groei moesten we onze productiehal en kantoorruimte uitbreiden en om onze capaciteit te verhogen en verder op de vragen uit de markt te kunnen inspelen, investeerden we ook in ons machinepark.”

Van Knokke tot Aarlen

Mavaro was ook betrokken bij heel wat andere projecten. Voor het Van der Valk hotel in Aarlen produceerde en installeerde de specialist 410 meter glasbalustrade van hetzelfde type Prelude, terwijl de assistentiewoningen van residentie Meerschevenne in Berlare met het model Allegro uitgerust zijn. Andere referentieprojecten zijn onder meer woonzorgcentrum Le Petite Île in Anderlecht, DronePort in Brustem, Port du Bon Dieu in Namen en residentie Valois in Knokke.



Vlot en veilig parkeren zit in de lift

Project Duinenzee De Panne

De bouwruimte is vaak schaars en de bestuurlijke overheden leggen bovendien strenge regels op in verband met ondergrondse parkeerfaciliteiten. Bij het ontwerp van Duinenzee waren architect en bouwheer ook gebonden aan richtlijnen rond de beschikbare parkeerruimte per bewoner en moesten er op een beperkte ruimte ondergronds heel wat parkeerplaatsen gecreëerd worden.

Daarom werd beslist om twee autoliften naast elkaar te integreren, die de wagens naar beneden en boven moeten brengen, zonder dat de bewoners lang moeten wachten om in of uit te rijden. Voor een ideale oplossing gingen ze te rade bij RDL Engineering uit Izegem, dat deel uitmaakt van de Group RDL-Strobbe.

Project Duinenzee De Panne

(foto Philippe van Gelooven)

 

“We integreerden twee autoliften type IP1-HMT-V08 van het Italiaanse merk IdealPark. Dit type beschikt over een Europese goedkeuring voor hefhoogtes tot 11,9 meter. We moesten immers een niveau van 3,55 meter overbruggen. Dankzij platformafmetingen van 5,55 op 2,95 meter (L x B) en de maximale capaciteit van 3,2 ton kan zowat elke type wagen getransporteerd worden, ook de SUV en Luxury-wagens, die tegenwoordig zeer in trek zijn,” legt Xavier De Leersnijder uit. “Met dit systeem is slechts een beperkte liftput vereist en ook de uitloophoogte boven de lift op het hoogste inrijniveau blijft minimaal. Voor de afwerking worden solide en onderhoudsvriendelijke materialen ingezet. De vloer en de wanden zijn gegalvaniseerd, waardoor ze bestand zijn tegen regen- en smeltwater. De liften bewegen met een snelheid tot maximum 150 mm/sec en beschikken over een noodoproepsysteem en UPS device, waarmee de lift bij een stroompanne nog kan zakken en de onderste poort nog geopend kan worden. Zo kan de gebruiker toch veilig de lift verlaten.”

Deze autoliften worden vaak ingezet voor appartementen en kantoorgebouwen, in showrooms, en meer en meer in residentiële toepassingen. De beide autoliften in Duinenzee zijn gekoppeld aan het toegangssysteem met badges van de residentie, waardoor het systeem voor de bewoners eenvoudig te gebruiken is. Elke autolift kan met badge of met afstandsbediening opgeroepen worden.



Toveren met liften en schuifplateaus

Project Duinenzee De PanneEen grote uitdaging bij het project Duinenzee was de realisatie van voldoende parkeerplaatsen. De beschikbare ruimte in de parkeergarage was onvoldoende om de bewoners de wettelijk verplichte ruimte ter beschikking te kunnen stellen. Daarom gingen bouwheer, architect en hoofdaannemer op zoek naar een geschikte oplossing en kwamen zo terecht bij de parkeerliften en schuifplateaus van Strobbe Mobility Solutions uit Izegem.

“We installeerden voor dit project in totaal twaalf parkeerliften type 405”, vertelt Sarah de Smet, bestuurder bij Strobbe Mobility Solutions. “Negen dubbele systemen (405D) voor telkens vier wagens, en drie enkele systemen (405E) voor twee wagens. Zo worden de auto’s op een onafhankelijke manier boven elkaar geparkeerd en is het aantal parkeerplaatsen dus verdubbeld. Er is een put nodig en meer hoogte boven het inrijniveau om de parkeerlift te kunnen integreren. De liften stijgen of zakken met behulp van een vasthoudbediening en worden in werking gezet door de sleutel in het sleutelcontact gedraaid te houden. Dit type parkeerlift kantelt, zodat de onderste wagens op een hellend vlak moeten rijden. De bovenste wagens parkeren altijd op een horizontaal vlak in.”

Project Duinenzee De Panne

“Voor de bijkomende parkeerplaatsen werd geopteerd voor twintig schuifplatformen, waarmee 31 wagens op een onafhankelijke manier ten opzichte van elkaar geparkeerd staan. Dit systeem wordt bediend via een centraal geplaatst bedientableau. Daar houden de eigenaars hun badge tegen, waarna de platformen beginnen te verschuiven om een plaats vrij te maken. Iedereen heeft dus een vaste plaats binnen het systeem.”

Dankzij de parkeerliften en schuifplatformen zijn de parkeerproblemen bij Duinenzee opgelost. Het team van Strobbe was een maand op de werf actief en de omvang van het project maakt het wel bijzonder. In totaal werden 73 parkeerplaatsen gecreëerd. Strobbe Mobility Solutions bvba, dat samen met RDL Engineering nv en Hymo Benelux de Group RDL-Strobbe vormt, levert naast de parkeersystemen ook trapliften, plateauliften, huisliften en stoelliften. Als exclusief verdeler voor België van het Zuid-Duitse Wöhr, dat mechanische parkeersystemen ontwerpt en produceert, heeft de firma al meer dan 600 parkeerplaatsen gerealiseerd.

Tekst Johan Debaere    |    Beeld PVL architecten/MBG/Philippe van Gelooven

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen rondom de bouw en infra in West-Vlaanderen!

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Op de Werf partners

DCIM100MEDIADJI_0022.JPGrondetafel-bronbemaling_300dpi-kopieren